Det skal du vise, at du kan: |
Opgave |
|
Se først denne video (20 minutter): Kommunikationsmodellen: Åben/ekstern og lukket/intern kommunikation
Nonfiktion: Består af en bred vifte af teksttyper: anmeldelse, annonce, artikel, foto, collage, foredrag, forfatterportræt, journalistik, kronik, læserbrev, dokumentation, instruks, dokumentarfilm, biografi, breve, dagbøger, fagbøger, rejsebeskrivelse, love ….. |
Læs to artikler. Du skal kun analysere “Forældres ansvar at unge drikker”. Du skal sammenligne med “Unges voldsomme druk skyldes voksnes alkoholvaner”.
1 Forældres ansvar at unge drikker. Trykt version (lwebudgaven, hvis du skal have den læst højt med cd-ord). Analyser artiklen “Forældres ansvar at unge drikker” udfra denne Analyse non-fiktion Analysemodellen som PowerPoint 2 Læs “Danmark får dumpekarakter i europæisk undersøgelse” Du skal IKKE analysere, men bruge den, når du perspektiverer.
Se også disse to korte videoer fra Ung-Fuld af liv, og perspektiver (sammenlign) med artiklen
Gem dit arbejde et sikkert sted fx på Z-drevet og fremlæg for din lærer. |
Analysemodellen med links og tips
1) MediumHvor er meddelelsen bragt? 2) Genre (sig hvad non-fiktion er) læs om forskellige artikelformerArtikel |
||
|
|
|
3) Opbygning / KompositionOmfang af tekst og/eller billede Form – ofte bruges U, C eller L form
Oversigt over elementer i en Nyhedsartikel: |
||
|
|
|
4) Kommunikationsmodellen |
||
|
|
|
5) ReferatFortæl hvad der bliver skrevet fra start til slut, med de vigtigste pointer. Brug overstregningstush. |
||
|
|
|
6) Indre opbygningHvilken skrivemodel – er det vigtigste skrevet først eller er alle afsnit lige vigtige. Nyhedstrekanten / Skuffemodellen |
||
|
|
|
7) AppelformerEtos, patos eller logos Patos = Følelser
Find gerne videoer på youtube, som forklarer appelformer. |
||
|
|
|
8) TilgængelighedÅben/ekstern eller lukket/intern kommunikation?
Sproget – ordvalg, ordklasser, sætningslængde og sætningskonstruktion (hvis der er noget specielt). |
||
|
|
|
9) Hensigt |
||
|
|
|
10) Perspektivering / SammenligningSe også dette indslag fra tv-avisen på DR den 18. maj 2017: |
||
|
|
|
11) VurderingAktuel/uaktuel |
Hvis du har tid og vil læse lidt mere uddybende om de problematikker der tages op i videoen under perspektivering:
Læs artikel fra dr.dk om unge danskeres europarekord i druk
“Forældres ansvar at unge drikker“‘ (webudgave – til de, som har brug for, at få artiklen læst højt med cd-ord)
Hvis du er vant til fra folkeskolen at bruge Gyldendals analysehjul, må du selvfølgelig gerne det:
Ekstre information og links
På nettet har jeg fundet denne fine PowerPoint, hvor I kan få mange gode informationer om artikler i aviser.
Hvis du når at blive færdig, men gerne vil have lidt mere at perspektivere til, kan du se nogle af disse videoer – og danne dig en egen holdning til emnet:
OPGAVE
1) Se de tre videoklip
2 ) Læs artiklen Ny kampagnevideo viser virkeligheden: Sådan presses de unge til alkohol
3) Der er flere grunde til at unge drikker for meget. En af dem er mediernes og reklamens påvirkning. Besøg siden bad-ad og prøv de forskellige funktioner.
4) Find rundt og læs på fuldafliv.dk
5) Læs artiklen “Reklamer får unge til at drikke” og svar på de fem spørgsmål øverst.
Instruerende tekster
Unge hashrygere mister job, opgiver uddannelse og får varige skader