View Surplus on Themeforest, our latest WordPress Theme. Or call us at 1-800-WPEXPLORER-ROCKS.

Interview

Det skal du vise, at du kan:

 

Opgave

 

 

  • vide hvad et interview er
  • forklare hvad man får ud af at bruge interviewformen til at skrive artikler
  • skrive sammenhængende tekst
  • se ligheder og bruge opsætning fra avisartikler
  • kunne præsentere dig selv
  • personkarakteristik
  • miljøbeskrivelse

 

Kommunikationsmodellen

billede af kommunikation

Ekstern eller intern kommunikation (åben/lukket)

åben lukket kommunikation

 

Målet med opgaven:

Hvad skal jeg kunne efter I afleverer? Jeg skal kunne lave en personkarakteristik af jer – samt miljøbeskrivelse, hvad kommer I fra, og hvordan ser jeres hverdag ud. Så fokus på beskrivelse af dig som person og det miljø du er i (fx sport i hallen/hjemme ved pc – lille by/stor by, lille skole/stor skole, mange venner/få venner, ude/inde menneske, tænkt over fremtiden/tager det som det kommer, drømme/mål osv.)

 

 

Videoerne:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Videoinstruktion til at udfylde "skriftlig evaluering":


 

1

Læs artiklen / Interviewet 

"Mere end skumle værksteder". Læg mærke til opsætningen.

Hvis du gerne vil have den oplæst, åbner du CD-ord, markerer og kopierer teksten. Spørg din lærer, hvis du får problemer.

Mere end skumle værksteder minibillede

 


2

Svar på spørgsmålene

HUSK AT BESTEMME HVEM DER ER MÅLGRUPPEN

Interview-Præsentation-spørgsmål– skriv svarene som en sammenhængende tekst under hvert hovedspørgsmål. Brug et tekstbehandlingsprogram.

Hvis du er i tvivl om, hvad jeg mener med spørgsmålene, er de uddybet lidt her:

interviewbilledelille

 

 


3

Interviewet SKAL bygges op som en avisartikel: 

  • kolonner/spalter
  • rubrik
  • manchet
  • byline (find selv på, hvad journalistens navn kan være – det er jo dig der bliver interviewet af en journalist :))
  • mellemrubrikker
  • brødtekst
  • faktaboks  (find noget om den uddannelse du ønsker – husk at skrive kildehenvisningen)
  • billede og billedtekst (tag et billede af dig selv som viser noget om, hvem du er). Blikfang!

 


Fakta til din faktaboks kan du evt. finde på ug.dk


Interviewet kunne fx se sådan ud når det er færdigt (men det må gerne ligge ned, fylde mere end en side, større billede osv. Du bestemmer.):

Forslag til interview


Lav til sidst denne lille opgave:

Skriv navne på artikelelementer (skriv ud og gem i arbejdsportfolio)

Gem din artikel et sikkert sted fx Z-drevet eller på Onedrive. Skriv den ud og aflevér til din lærer.

 

 

Udfyld: Skriftlig evaluering

 

 


 

Fordybelsesopgave 1

Se instruktionsvideoen inden du laver opgaven:

Artikel om en arbejdsulykke

Artiklen om dig selv var skrevet ud fra kommodemodellen:

Du skal nu skrive en artikel ud fra nyhedstrekanten:

Din første artikel kalder vi interviewartikel — skrevet ud fra kommodemodellen

Din anden artikel kalder vi nyhedsartikel — skrevet ud fra nyhedstrekanten

Skriv en nyhedsartikel udfra nyhedstrekanten, hvor du beskriver en arbejdsulykke, der kunne være sket på din arbejdsplads.

Artiklen skal indeholde:
– billede
– passende rubrik, manchet og mellemrubrikker
– faktaboks (fx om arbejdsmiljø, skadestatistik eller andet)

Det er ikke en rapportage – dvs. du må ikke skrive "jeg" og journalisten må ikke give sig til kende.

Opgaven skal fylde en til to sider.

Du kan se et færdigt eksempel her: eksempel på nyhedsartikel.

Har du brug for inspiration, kan du søge på nettet (søg fx på: "arbejdsulykke artikel") eller se nogle af de videoer som ligger på:

you-tube om fysisk arbejdsmiljø eller you-tube om arbejdsulykker

Hvis du er færdig før timen slutter, skal du tænke, om du kan udbygge den endnu mere, så der kommer endnu flere oplysninger (baggrundsoplysninger) eller om du kan lave skemaer, flere billeder, illustrationer osv. 

Gem din artikel et sikkert sted (fx z-drevet eller onedrive). Skriv ud, sæt den i arbejdsportfolio og aflevér til lærer

 

 

 


 

Fordybelsesopgave 2:

Avisartikel – om introugerne på Learnmark

Til det interne blad på Learnmark, skal du lave en rapportage. Denne artikel skal omhandle din første uge her på Learnmark. Du skal opstille den på samme måde, som du gjorde med Interviewet og nyhedsartiklen: Overskrift/Rubrik – Underoverskrift/Manchet – Byline – Mellemrubrikker – Billeder – Billedtekster – Brødtekst. Rapportageartiklen skal omhandle, hvad I lavede, og hvordan du synes det var. Supplér gerne med billeder, hvis du har nogen.


Fordybelsesopgave 3

Hvis du både er færdig med Interview, Arbejdsulykkeartiklen og Reportagen fra introturen, så kan du gå i gang med denne opgave:

Fordybelse – kortfilm og artikel


 

 

opbygning af nyhedsartikel


Baggrundsviden

Tekstens byggeklodser 2


 

Læs mere og gode links:

Avisen i undervisningen (Interview)

Avisen i undervisningen (Design)