View Surplus on Themeforest, our latest WordPress Theme. Or call us at 1-800-WPEXPLORER-ROCKS.

Arbejdsliv Rapport

Se denne video om modulet Arbejdsmiljø rapport inden du går i gang med opgaven:

Det skal du vise, at du kan:

  • Lave en rapport om arbejdsliv.
  • Kunne samle information og strukturere en større opgave.
  • Få indsigt i arbejdernes vilkår før og nu.

Kommunikationsmodellen:

billede af kommunikation

VIGTIGT – definér modtager inden du skriver!!!

Evaluering:

Besvarelsen er skriftlig og afleveres til bedømmelse.

Besvarelsen tæller for en skriftlig opgave og gemmes i din arbejdsportfolio i to versioner (den du afleverer først og den du afleverer efter den er rettet).


 


 


 

 


Rapport

En rapport består af:

  • Forside
  • Forord
  • Indholdsfortegnelse
  • Indledning
  • Problemformulering
  • Metodebeskrivelse
  • Undersøgelse og beskrivelse af emnerne / opgaven
  • Konklusion

 

Du skal lave en rapport der indeholder alle disse elementer.

Jeg har hjulpet dig, og lavet en skabelon.

De steder hvor der står SKRIV er det meningen, at du selv skal skrive stoffet!

 

Skabelon til rapport om arbejdsliv

 

 

 

Skriftlig evaluering – vejledning


 


HISTORISK PERSPEKTIV


 

 

Forberedelse inden/mens du skriver:

Se dokumentarprogrammet:

"Historien om Danmark" afsnit 9 "Det svære demokrati". Klik på billedet, klik på "log ind" i firkanten, indtast unilogin, så får du filmen frem.

Du kan naturligvis også Google dig til en masse svar og finde yderligere information på Internettet.

 

Hvis du har meget tid, eller lyst til at gå mere i dybden, kan du neders på siden finde yderligere materiale under EKSTRA

I dokumentaren "Historien om Danmark" viser de……SKRIV

Skriv om de emner du synes er vigtigst i afsnittet. Dog skal du ikke skrive om krigene, da rapporten skal handle om arbejdsforhold. 

Her er lidt inspiration til, hvad du kan vælge (du behøver ikke vælge det hele, og du kan vælge andre emner).

  • Noget om arbejdsforholdene før og nu.
  • Hvad betyder urbanisering?
  • Hvad er demokrati; hvem måtte stemme og hvem måtte ikke?
  • Hvad betyder det for arbejderen, at der er demokrati?
  • Prøv at beskrive tjenestefolkenes arbejdsforhold – hvad får de fx i løn? Hvilken alder startede de med at tjene?
  • Hvad er tyendeloven?
  • Hvad betyder parlementarisme?
  • Hvor meget arbejder i de byerne – hvor meget ferie har de?
  • Prøv at skrive lidt om forholdene på fabrikkerne i byen.
  • Hvad er fattighjælp?
  • Hvad ville Marie Kristensen?
  • Hvad betyder det at "organisere sig"?
  • Hvad er monarki? Hvorfor vil nogle afskaffe monarkiet?
  • Hvem var Stauning – hvad gjorde han for arbejderen?
  • Hvor mange arbejdsløse er der i 1932?

 


ARBEJDSLØSHED / ARBEJDSIDENTITET


Forberedelse

Se filmen: "Blå mænd" 


Arbejdsløshed

Læs/skimmelæs disse artikler for at kunne besvare spørgsmålene i næste kolonne

Ledigheden falder igen

Arbejdsløshed rammer nyuddannede

Danmarks statistik (Fuldtidsledige (netto))

Kilde til billedet herover: 50 års oversigten

 

Derfor får du ikke svar på din jobansøgning

 

Kontanthjælpdiana fik 200 jobafslag

De frigjorte
 


EKSTRA

Skimmelæs artiklerne:

Arbejdsløse X Factor-Morten: Det er psykisk hårdt

Arbejdsløshed går værst ud over mænd

 

 

 

Hvad skal jeg skrive?

Skriv om filmen:

Skriv et lille resumé af filmen. Skriv fx: I filmen "Blå mænd" følger vi en mand, som skal arbejde på en genbrugsstation som……..

Prøv at forklare hvordan han har det, da han starter på genbrugspladsen – hvilket syn har han på de andre der arbejder der? Kom med eksempler

Hvad er temaet i filmen?

Hvad skal filmen få os til at tænke på?

 

 

 


SKRIV:

Resten af siden udfyldes med et afsnit om arbejdsløshed. I afsnittet skal du besvare disse spørgsmål:

Find ud af, hvor mange der er arbejdsløse i dag i Danmark?

Hvilke uddannelser giver mest arbejdsløshed lige efter uddannelse?

Se på statistikkerne – hvordan er arbejdsløsheden i dag i forhold til før i tiden?

 

Hvordan tror du, at du ville have det, hvis du blev arbejdsløs, eller sat i et arbejde, som du slet ikke er uddannet til?

 

Husk at skrive kilder på.

Du SKAL udfylde hele siden, men du må meget gerne bruge billeder.

 

 


 


 


 

Fysisk og psykisk arbejdsmiljø


Forberedelse

Læs og lav disse to opgaver:

Fysisk-arbejdsmiljø-opgaven

Tag billeder i værkstederne eller find billeder på Internettet.

fysisk og psykisk fra tavle

 

 

Psykisk-arbejdsmiljø-opgaven

Snak på klassen og læs/hør

Dansen gennem sommeren 

eller lyt til den her:

 

 

 

 

Samarbejde

Brancefællesskabet for arbejdsmiljø har lige lavet dette nyhedsbrev om samarbejde og betydningen for det psykiske arbejdsmiljø. Hent inspiration til din opgave her:

Fagforening

Hvad er en fagforening og hvorfor er det vigtigt med overenskomster?

SKRIV

Del siden op i to halvdele. Den øverste skal hedde Fysisk arbejdsmiljø, den nederste Psykisk arbejdsmiljø.

 

1) Skriv og indsæt billeder af alt du ved har med
fysisk arbejdsmiljø at gøre. Som minimun skrives ord der hører ind under fysisk arbejdsmiljø i punktopstilling.

 

2) Skriv og indsæt billeder af alt du ved har med
psykisk arbejdsmiljø at gøre. Som minimun skrives ord der hører ind under psysisk arbejdsmiljø i punktopstilling.

 

3) Svar til sidst på disse spørgsmål:

Find svarene på Internetttet (det er ok
at du bruger YouTube). Skriv med egne ord!

Hvad er en fagforening?

Hvad er en tillidsmand?

Hvad er en arbejdsmiljørepræsentant?

Hvad er en overenskomst?

 

 


 


 


 


 

 

EKSTRA – til Historisk perspektiv, hvis du har tid eller mere interesse.

"Plads til os alle" – log på med unilogin

billede af plads til os alle lille

Plads til os alle – noter fra internettet
Her finder du en del af emnerne fra dokumentarprogrammet beskrevet. Du kan også hente gode billeder her.

I dokumentaren "Plads til os alle" viser de…….

Beskriv hvordan det var at være børnearbejder. Skriv deres alder, deres forhold og hvordan du synes, de havde det. Del fx op i "Mælkedrenge", "Fabriksbørn" og "Børn på landet".

Du kan også skrive om at arbejde som tjenestepige og tjenestedreng, noget om skudsmålsbogen osv.

Skriv også lidt om hvordan det er i dag.

  • Har du selv haft fritidsarbejde?
  • Hvor gammel skal man være for at man må arbejde i dag?
  • Hvordan er arbejdsforholdene?
  • Hvem har ansvaret for at reglerne overholdes osv.

 


Hvem kontakter man, hvis det fysiske eller det psykiske arbejdsmiljø ikke er i orden?

Mester

Fagforening